Last modified: 2023-06-05
Abstract
Abstrack
Reading is an important activity in the development of knowledge, thinking skills, and understanding of the world. Reading activities for young children are an important step for their literacy learning. The ability to read for young children will be very closely related to other abilities such as the ability to write, the ability to understand information, and find responses in solving problems. This study aims to identify and train early childhood in improving reading skills using Montessori learning media, namely the Large Movable Alphabet. The Large Movable Alphabet is a visual aid that shows children about a sound symbol in the form of a letter that will help children convey thoughts and record experiences. This study uses a descriptive qualitative research method. This research was conducted in accordance with the stages of learning to read beginning in the Montessori method. The subjects in this study were 2 children aged 4-6 years. So that the results of this study indicate that the use of Large Movable Alphabet media can form independent, orderly, active and responsible characters. In addition, it can create effective and fun learning.
Keywords: metode montessori, Large Movable Alphabet.
Abstrak
Membaca merupakan kegiatan penting dalam pembangunan pengetahuan, keterampilan berpikir, dan pemahaman dunia. Kegiatan membaca bagi anak usia dini merupakan langkah penting bagi pembelajaran literasi mereka. Kemampuan membaca bagi anak usia dini akan sangat berkaitan erat dengan kemampuan lainnya seperti kemampuan menulis, kemampuan memahami informasi, dan menemukan tanggapan dalam suatu pemecahan masalah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan melatih anak usia dini dalam meningkatkan kemampuan membaca dengan menggunakan media pembelajaran Montessori yaitu Large Movable Alphabet. Large Movable Alphabet merupakan suatu alat peraga yang menunjukkan pada anak mengenai suatu lambang bunyi berbentuk huruf yang akan membantu anak dalam menyampaikan isi pikiran dan mencatat suatu pengalaman.Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif. Penelitian ini dilakukan sesuai dengan tahapan pembelajaran membaca permulaan pada metode Montessori. Subjek dalam penelitian ini adalah 2 anak usia dini 4-6 tahun. Sehingga dari hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan media Large Movable Alphabet dapat membentuk karakter mandiri, keteraturan, keaktifan dan bertanggung jawab. Selain itu, dapat menciptakan pembelajaran yang efektif dan menyenangkan.Kata Kunci : metode montessori, Large Movable Alphabet.